woensdag 6 mei 2015

Reading List: Young Adult boeken

(Afbeelding via Tumblr)

Hey allemaal!
Tussen het leren door ben ik bezig met het maken van een lijstje wat ik in mijn lange vakantie na de examens allemaal wil gaan doen. Zo wil ik een citytrip maken met vriendinnen, een nacht buiten kamperen (in het bos...?) en heeeel veel lekkers eten. Maar eigenlijk wil ik ook meer boeken gaan lezen. Mijn vriendin Zoey is echt een boekenfan en stiekem ben ik daar wel een beetje jaloers op. Vroeger las ik echt ontzettend veel, maar sinds ik op de middelbare school zit, is dat steeds minder geworden. Tijd om daar in mijn vakantie dus verandering in te brengen! Zoey inspireerde me eigenlijk voor deze blogpost, omdat zij gisteren een boek review online zette over het boek 'Ik ben bij je' van Lorna Minkman. Het is een meeslepend en spannend Young Adult boek en dat zijn de soort boeken die mij ook heel leuk lijken om te lezen! Hieronder een lijstje met YA boeken die ik in de zomer wil gaan lezen :)


Ik ben bij je - Lorna Minkman
Mijn naam is Sia Heeregrave. Op maandag 6 oktober 2003, enkele weken na mijn zestiende verjaardag, werd ik vermoord. Nadat mijn hart was gestopt met kloppen, sloot ik al mijn gedachten af en wachtte. 
Sia Heeregrave leert haar moordenaar kennen in de tweede. Op een dag komt hij als nieuwe leerling de klas binnen. Zijn naam is Darko Krezla en hij is afkomstig uit Bosnië. Samen met zijn vader is hij vanwege de Balkanoorlog naar Nederland gevlucht. Sia is meteen gefascineerd door de jongen met de ondoorgrondelijke, duistere blik in zijn ogen. Wat gaat er om in zijn hoofd? Wat heeft hij meegemaakt? Steen voor steen breekt ze de muur af die hij om zich heen heeft gebouwd. Aarzelend vertelt hij haar de eerste, gruwelijke oorlogsverhalen ... later volgen er veel meer.

Zoey vertelde me over dit boek en het leek me echt ontzettend spannend! Ik las de achterkant en kreeg meteen zin om het te lezen. Ik vind het interessant dat je het boek leest vanuit het perspectief van een meisje dat vermoord is geworden en er dus stapje voor stapje achter kunt komen hoe het is gebeurd. Gelukkig kan ik deze al lenen van Zoey! :)




De belevenissen van een muurbloem - Stephen Chbosky
Charlie gaat naar de bovenbouw. Hij is zeker geen sukkel, maar populair is hij ook niet. Zijn verlegen, hyperintelligente en sociaal onaangepaste karakter zorgt ervoor dat hij een muurbloempje blijft. Charlie probeert op zijn eigen manier vat te krijgen op de wereld van dates, familiedrama's, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen. Op zijn eigen unieke, aandoenlijke en aangrijpende manier vertelt Charlie zijn verhaal aan de enige persoon die hij vertrouwt. Aan jou. 

Ik heb de film van dit boek gezien en die vond ik ontzettend goed! De film heeft me benieuwd gemaakt naar het boek, aangezien ik boeken vaak beter vind dan de verfilmde versie. Ook heb ik online gelezen dat er in dit boek dieper wordt ingegaan op de 'psychische problemen' die Charlie heeft. Zoiets vind ik hartstikke interessant, dus ook dit boek komt op mijn lijstje.




Smiley - Lotte Boot
De Mexicaanse Julia is veertien als ze verliefd wordt op Dante, een lokale bendeleider van de StreetMaffia, de meest beruchte latinogang van Amerika. Bij haar homeboys en homegirls vindt Julia de familie die ze nooit heeft gehad. Lid van de gang ben je voor het leven, maar wanneer het geweld meedogenlozer wordt, wil ze eruit. Julia besluit informant te worden voor de FBI. Tot ze onverwachts zwanger raakt, en haar dubbelrol tot een gevaarlijke confrontatie leidt. 

Superspannend! Ik ben heel benieuwd hoe het verhaal gaat en hoe Julie beschreven wordt. Als ik dit stukje al lees, krijg ik meteen zin om het boek in één keer uit te lezen. Het lijkt me wel een heel heftig boek, maar zoiets lees ik liever dan een zoetsappig romannetje.


Verloren in de nacht - Eileen Carr
Veronica Osborne heeft vanwege haar agressieve vader al heel wat met de politie te maken gehad. Dus wanneer de lange, breedgeschouderde brigadier Zach McKnight voor haar deur staat, is ze voorbereid op zo n beetje alles. Behalve op het nieuws dat haar geliefde broer Max, die twintig jaar geleden verdween, al evenzoveel jaren dood blijkt te zijn. Als de politie haar vader verdenkt van Max dood is Veronica verbijsterd, en begint zelf een onderzoek. Maar terwijl haar eigen, opmerkelijke rol in de verdwijning van haar broer duidelijk wordt, vallen er meer doden. De geesten uit Max verleden doen hun uiterste best de waarheid verborgen te houden, terwijl een andere, meer sinistere kracht er juist alles voor over heeft om de waarheid te achterhalen. Hoe ver gaat een moordenaar om zijn wraak te nemen? En kan Zach hem tegenhouden, voordat hij de vrouw van wie hij begint te houden zal aanvallen?

Ik weet niet zeker of dit een YA boek is, maar ondanks dat lijkt dit me ook een erg mysterieus boek. Ik houd sowieso wel van verhalen waarin iemand op onderzoek gaat en daarbij allerlei aanwijzingen vind. Het lijkt me interessant om te lezen wat Veronica allemaal tegenkomt in haar zoektocht en of ze uiteindelijk achter de waarheid komt.



Moordjaar - Maureen Johnson
De dag waarop Rory in Londen arriveert, zal ze niet snel vergeten: het is het begin van haar leven op een Engelse kostschool, maar ook het begin van een serie gruwelijke moorden. Moorden die sterk lijken op de onopgeloste gruweldaden van Jack the Ripper, meer dan een eeuw geleden. De politie tast in het duister, maar Rory heeft de man gezien. Vreemd, want haar vriendin met wie ze samen was, heeft de mysterieuze man niet waargenomen. Hoe kan het dat alleen Rory hem gezien heeft? En belangrijker, wat gaat hij doen nu hij weet dat zij hem herkend heeft?

Oh wow! Ook dit boek klinkt ontzettend spannend! Waarschijnlijk wel met iets meer fantasie dan de andere boeken in mijn lijstje, maar dat vind ik af en toe ook heerlijk om te lezen. Ik word door de vragen op de achterkant heel erg nieuwsgierig naar wat er aan de hand is en wat er in het boek allemaal gaat gebeuren.


Welke Young Adult boeken vinden jullie leuk om te lezen?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten